Actueel

Wat wil het slachtoffer:
empathie of AI?

Coks Donders

| historicus en journalist

Pepijn van Unen

| programmamanager
Strategie & Innovatie van
de afdeling Personenschade
van Nationale-Nederlanden

Martijn Doornbos

| mede-oprichter van LegalMike

Narda Teke-Bozkurt

| ASP-letselschadeadvocaat

AI is niet neutraal, maar wordt versterkt door vooroordelen. Als advocaten zijn wij de brug tussen de burgers en het systeem. Wij moeten ook als we geen verstand van AI en algoritmes hebben, toch proberen een en ander goed in onze vingers te krijgen, zodat we een eventuele schade goed inzichtelijk kunnen maken.

Narda Teke-Bozkurt

Niek Baarsma

| trainer bij Saxion Academie
Mens & Arbeid Kennistransfer

Lagere maatschappelijke kosten, een verhoogde omzet, verbetering van kwaliteit en betrouwbaarheid, grotere mogelijkheden voor werknemers met beperkingen – mits goed gebruikt is dit alles inherent aan de revolutie met dit soort technieken.

Niek Baarsma

De dekkingsassistent gaat na of de premie is betaald, of de aanrijding binnen de verzekeringsperiode is gemeld, of de auto door de gerechtigde bestuurder werd bestuurd enzovoort. Het vaststellen van de aansprakelijkheid zou dan een vervolgstap kunnen zijn.

Pepijn van Unen

Maar misschien nog wel belangrijker: wij vermoeden dat de Nederlandse orde van advocaten zal gaan dicteren dat anonimiseren verplicht is, tenzij je in een gesloten omgeving werkt. En met ChatGPT is dat niet het geval.

Martijn Doornbos

Edwin Bosch

| voorzitter ASP

Kan AI de kwaliteit van ons werk verbeteren en mogelijk de schaderegeling versnellen? Of staat het gebruik van AI juist haaks op datgene waar het in ons vak om draait: empathie, vertrouwen en menselijkheid?

Edwin Bosch

Mark van Dijk

| adviseur innovatie
en kwaliteit bij Flyct

Met AI echter gaan verzekeraars veel meer kennis krijgen, doordat zij uit alle lopende en afgewikkelde dossiers data kunnen halen die u niet hebt, maar waarmee u wel wordt geconfronteerd.

Mark van Dijk

Actueel

Wat wil het slachtoffer:
empathie of AI?

Actueel

Narda Teke-Bozkurt

| ASP-letselschadeadvocaat

AI is niet neutraal, maar wordt versterkt door vooroordelen. Als advocaten zijn wij de brug tussen de burgers en het systeem. Wij moeten ook als we geen verstand van AI en algoritmes hebben, toch proberen een en ander goed in onze vingers te krijgen, zodat we een eventuele schade goed inzichtelijk kunnen maken.

Narda Teke-Bozkurt

Niek Baarsma

| trainer bij Saxion Academie
Mens & Arbeid Kennistransfer

Lagere maatschappelijke kosten, een verhoogde omzet, verbetering van kwaliteit en betrouwbaarheid, grotere mogelijkheden voor werknemers met beperkingen – mits goed gebruikt is dit alles inherent aan de revolutie met dit soort technieken.

Niek Baarsma

Edwin Bosch

| voorzitter ASP

Kan AI de kwaliteit van ons werk verbeteren en mogelijk de schaderegeling versnellen? Of staat het gebruik van AI juist haaks op datgene waar het in ons vak om draait: empathie, vertrouwen en menselijkheid?

Edwin Bosch

Mark van Dijk

| adviseur innovatie
en kwaliteit bij Flyct

Met AI echter gaan verzekeraars veel meer kennis krijgen, doordat zij uit alle lopende en afgewikkelde dossiers data kunnen halen die u niet hebt, maar waarmee u wel wordt geconfronteerd.

Mark van Dijk

Coks Donders

| historicus en journalist

Maar misschien nog wel belangrijker: wij vermoeden dat de Nederlandse orde van advocaten zal gaan dicteren dat anonimiseren verplicht is, tenzij je in een gesloten omgeving werkt. En met ChatGPT is dat niet het geval.

Martijn Doornbos

Martijn Doornbos

| mede-oprichter van LegalMike

De dekkingsassistent gaat na of de premie is betaald, of de aanrijding binnen de verzekeringsperiode is gemeld, of de auto door de gerechtigde bestuurder werd bestuurd enzovoort. Het vaststellen van de aansprakelijkheid zou dan een vervolgstap kunnen zijn.

Pepijn van Unen

Pepijn van Unen

| programmamanager
Strategie & Innovatie van
de afdeling Personenschade
van Nationale-Nederlanden

Actueel