door Maarten Heeneman | Platform Personenschade/Verbond van Verzekeraars

Wettelijke verankering Gedragscode Behandeling Letselschade: een gamechanger?

Actueel

xxx

xxx

De verplichting uit de wet om adequate procedures en maatregelen te treffen geldt ingevolge lid 2 voor verzekeraars met zetel in Nederland die zich bezighouden met de afhandeling van letselschades. Dit geldt niet alleen voor WAM-verzekeraars, maar ook aansprakelijkheidsverzekeraars bij bedrijfsongevallen en beroepsziekten, voor zover dekking bestaat krachtens de polis en de aansprakelijkheid gedeeltelijk of geheel is vastgesteld.

Dat de wetgeving zich alleen beperkte tot verzekeraars, terwijl de GBL betrekking heeft op alle professionals die zich beroepsmatig bezighouden met de afhandeling van letselschade heeft de wetgever ook als risico bestempeld3 maar heeft niet tot een andere invulling geleid.

Actueel

  • de ontvangst van de aansprakelijkstelling schriftelijk bevestigt aan de benadeelde of diens belangenbehartiger, uiterlijk twee weken na de datum van de ontvangst;

  • direct na de aansprakelijkstelling een onderzoek start naar de aansprakelijkheid van haar verzekerde;

  • binnen 6 weken reageert op inhoudelijke correspondentie van de benadeelde en diens belangenbehartiger;

  • binnen drie maanden na de datum van ontvangst van de aansprakelijkstelling een onderbouwd standpunt over de aansprakelijkheid inneemt;

  • ten minste eenmaal per jaar persoonlijk contact heeft met de benadeelde en diens belangenbehartiger om zich op de hoogte te stellen van diens letsel en de situatie, tenzij de benadeelde aangeeft op dat contact geen prijs te stellen;

  • de schade die door de schadeverzekeraar is erkend of tussen partijen definitief is vastgesteld uitkeert binnen 14 dagen na deze erkenning of definitieve vaststelling; en

  • indien de schadebehandeling langer duurt dan twee jaar na de schademelding, het initiatief neemt om met de benadeelde of diens belangenbehartiger na te gaan wat daarvan de oorzaak is.

Voetnoten

Wettelijke verankering Gedragscode Behandeling Letselschade: een gamechanger?

door Maarten Heeneman | Platform Personenschade/Verbond van Verzekeraars

Actueel

  • de ontvangst van de aansprakelijkstelling schriftelijk bevestigt aan de benadeelde of diens belangenbehartiger, uiterlijk twee weken na de datum van de ontvangst;

  • direct na de aansprakelijkstelling een onderzoek start naar de aansprakelijkheid van haar verzekerde;

  • binnen 6 weken reageert op inhoudelijke correspondentie van de benadeelde en diens belangenbehartiger;

  • binnen drie maanden na de datum van ontvangst van de aansprakelijkstelling een onderbouwd standpunt over de aansprakelijkheid inneemt;

  • ten minste eenmaal per jaar persoonlijk contact heeft met de benadeelde en diens belangenbehartiger om zich op de hoogte te stellen van diens letsel en de situatie, tenzij de benadeelde aangeeft op dat contact geen prijs te stellen;

  • de schade die door de schadeverzekeraar is erkend of tussen partijen definitief is vastgesteld uitkeert binnen 14 dagen na deze erkenning of definitieve vaststelling; en

  • indien de schadebehandeling langer duurt dan twee jaar na de schademelding, het initiatief neemt om met de benadeelde of diens belangenbehartiger na te gaan wat daarvan de oorzaak is.

De verplichting uit de wet om adequate procedures en maatregelen te treffen geldt ingevolge lid 2 voor verzekeraars met zetel in Nederland die zich bezighouden met de afhandeling van letselschades. Dit geldt niet alleen voor WAM-verzekeraars, maar ook aansprakelijkheidsverzekeraars bij bedrijfsongevallen en beroepsziekten, voor zover dekking bestaat krachtens de polis en de aansprakelijkheid gedeeltelijk of geheel is vastgesteld.

Voetnoten